Biografie (NL)

Violiste Merel Vercammen studeerde cum laude af aan het Royal College of Music in Londen. Ze was prijswinnares van de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Prinses Christina Concours. Merel trad op over de hele wereld en speelde in concertzalen als het Concertgebouw in Amsterdam, de Elbphilharmonie in Hamburg en de Wigmore Hall in Londen.

Merel kreeg haar eerste vioollessen toen ze vijf jaar was en studeerde vanaf haar vijftiende aan het Utrechts Conservatorium bij Eeva Koskinen. Aan het Royal College of Music behaalde ze zowel haar Bachelor of Music als Master of Performance diploma bij Jan Repko. Daarna volgde ze lessen bij Ilya Grubert aan de Fondazione Musicale Santa Cecilia in Portogruaro, Italië. Verder volgde ze masterclasses bij Josef Rissin, Lewis Kaplan, Daniel Hope, Alina Ibragimova en Zakhar Bron.

Als soliste trad Merel onder meer op in de vioolconcerten van Beethoven, Brahms en Otto Ketting, waarbij de componist zelf dirigeerde. In 2017 bracht ze een vioolconcert van Mathilde Wantenaar in première dat in haar opdracht werd gecomponeerd. Daarnaast ontwikkelde ze een interactieve voorstelling over muziek en het brein (Het nieuwe Mozart effect) en houdt ze zich bezig met improvisatie. Maart 2019 verscheen haar debuutalbum Symbiosis met pianiste Dina Ivanova bij Gutman Records, dat lovende recensies ontving in de pers. In September volgde het album The Zoo, waarop Merel iets doet dat niet gebruikelijk is in de klassieke muziek: alle tracks zijn geïmproviseerd, ontstaan in het moment. Ook dit album werd lovend ontvangen door de pers.

Merel bespeelt een viool uit 1820 van de Italiaanse bouwer Andrea Postacchini, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

“Zodra violist Merel Vercammen begint te spelen, stap je een andere wereld in. Ze klinkt naar vioolhelden van vroeger, met een toon die niet is schoongepoetst maar omgeven door een waas van ragfijn vibrato. Met die toon kan ze toveren” – Biëlla Luttmer over Symbiosis in De Volkskrant, ****

“Overrompelend, ontroerend en ongekend virtuoos. Voor een debuut-cd zijn zulke karakteriseringen niet voor de hand liggend, maar het is onmogelijk niet te vallen voor deze opname.”- Gert Jan Oosterum over Symbiosis in het Reformatorisch Dagblad

“Wat Vercammen hier presteert is zowel als project als in de uitwerking hoogst uitzonderlijk.” – Mischa Spel over The Zoo in NRC, ****